AustriaAventură și călătoriicălătorii cu copiiEuropa

Austria pe timp de vară: o vacanță activă pentru toată familia (1) – informații utile

Austria este cunoscută ca destinație de vacanță de iarnă cu pârtii interminabile de schi, un adevărat paradis al amatorilor sporturilor de iarnă. Eu cunoscusem doar Viena de Crăciun și eram tare curioasă să văd cum este vara în această țară. Un pic de căutat pe Google mai târziu eram deja convinsă. Mi se promiteau munți înalți, trasee accesibile oricui, peisaje ca în Heidi, fetița munților și o sumedenie de locuri amenajate pentru copii.

Inițial am intrat pe pagina Oficiului de Turism al Austriei ca să-mi fac o idee generală, apoi pe paginile oficiale ale fiecărei zone turistice și din link în link și pin-uri cu imagini de vis de pe Pinterest, multe ore mai târziu cu ochii împăienjeniți, am început să mă întreb cum de nu m-am gândit mai devreme la această destinație. Austria are ceva pentru fiecare, iar pentru iubitorii de munte, indiferent de condiția fizică, este o alegere excelentă.

Am bătut potecile, am străbătut canioane înguste unde abia intră razele soarelui, am urcat de la 600m la peste 2000m în doar 20 de minute, am vizitat orașe frumoase de munte, am făcut baie în lac, ne-am relaxat pe pășuni cu vaci și marmote și ne-am promis că ne vom întoarce cât de curând. A fost mai bine decât mi-am închipuit că va fi.

Dacă și pe tine bate gândul de o vacanță activă într-un loc cu munți înalți, aer curat și liniște cât cuprinde, un loc potrivit pentru potecăreți, bicicliști sau familii cu copii, atunci îți recomand din suflet Austria. Și ca să-ți fac plecarea mai ușoară am pregătit pentru tine acest articol plin cu informații utile, câteva sfaturi și o prezentare a planului meu de vacanță. Vor urma articole detaliate despre fiecare atracție vizitată și potecă umblată.

Planul – moartea căprioarei, varianta pe nemțește

De unde habar nu aveam ce o să facem acolo, ajunsesem să nu știu ce să aleg și să fac o listă lungă cu lucruri de văzut de ne-ar fi trebuit încă vreo trei-patru vacanțe să o dăm gata. Apoi denumirile drumurilor și atracțiilor îmi erau imposibil de citit și reținut, iar un plan concret, așa cum îmi place mie să am atunci când plec la drum, devenea cu atât mai greu de făcut.

Austria este împărțită în nouă landuri, fiecare cu specificul și atracțiile sale, și are șase parcuri naționale în care ai de ales între drumeții, trase de bicicletă și multe alte moduri de a-ți petrece timpul în aer liber. La rândul lor, fiecare land este împărțit în zone de interes turistic (majoritatea în funcție de așezarea pe văi).

sursă http://skieurope.org/austria/

Lesne de înțeles că mi-a fost greu să mă hotărăsc doar la o zonă așa că am ales două: Salzburg Land (Salzburgerland) și Tirol și am făcut un compromis, am planificat în detaliu o jumătate din vacanță și cealaltă am lăsat-o să ne hotărâm la fața locului pe principiul că oriunde în Austria este frumos.

Și a fost cea mai bună decizie! Austria este extrem de turist friendly. Poți pleca la drum fără plan și să te oprești în primul oficiu de informare turistică (sunt în fiecare așezare) unde îți vor fi prezentate o multitudine de actvități și vei pleca cu brațul plin de pliante, hărți și câteva idei de atracții pe gustul tău.

Am ales cele două landuri pentru că voiam să evităm orașele mari, aglomerația și să descoperim Austria rurală, să facem drumeții și să petrecem cât mai mult timp în natură. Landul Salzburg ne promitea chiar acest lucru, iar Tirolul era imediat lângă. Am petrecut opt nopți în primul land și patru în al doilea.

Sfat: Chiar dacă ai mai mult timp la dispoziție ține-ți în frâu dorința de a le face și vedea pe toate. Alege o zonă și bucură-te pe îndelete de ea. Deși atracțiile sunt la distanță mică unele de celelalte și șoselele impecabile, nu merită să te fugărești dintr-un loc în altul. În plus, multe atracții, cum ar fi Șoseaua Alpină Grossglockner sau urcările cu telecabina pe diverse masive, sunt construite în așa fel încât să-ți ocupe măcar jumătate de zi.

Drumul – frumoasă Austria, dar cam departe

În cel mai bun caz până în Austria faci cam două zile pe drum. Am auzit și povești cu o zi, dar iarna când autostrăzile nu sunt la fel de aglomerate. Noi am fost cu cel mic și am făcut până la destinație nu mai puțin de trei zile. Să străbați atâția kilometri cu un copil de aproape un an jumătate e o provocare și am decis să ne facem drumul cât mai confortabil cu putință.

La destinație ne-am scos jucării și din locuri nebănuite.

Dacă vrei sugestii de cazări pe drum, îți voi povesti despre cele alese de noi.

Dus:

• Mako (Ungaria) la Familia Panzio. E o pensiune decentă, în jur de 30 de euro pe noapte cu mic dejun. Dacă poți trece peste atitudinea cam acră a patroanei și faptul că micul dejun se servește până în ora opt, e o opțiune bună. În plus orășelul este foarte frumos și liniștit și se mănâncă bine la restaurantul Rocco.
  • Ternberg (Austria) la Gasthof Koglerhof. O cabană specific austriacă situată pe un deal cu priveliște și mâncare delicioasă. Aici e de stat cu săptămânile, iar pentru familiile cu copii mici este the place to be: loc de joacă, iepurași, trasee ușoare, în imediata apropiere Parcul Național Alpii Calcaroși.

Întors:

• Nyul (Gyor, Ungaria) la Platán Panzió – cameră curată, decor frumos, mic dejun super bun și toată povestea a dus la vreo 35 de euro. Recomand!
  • Timișoara la Atelier Hostel.

De luat în calcul la bugetul de vacanță sunt și taxele de drum. Atât pentru Ungaria cât și pentru Austria trebuie doar să cumperi o vignietă. De unde le cumperi și cât costă poți găsi aici pentru Ungaria și aici pentru Austria.

Pentru două săptămâni de vacanță vei cumpăra vignietă de o lună pentru Ungaria și de două luni pentru Austria. Vignieta pentru Ungaria poate fi cumpărată pe 10 zile, lunară sau anuală, iar în Austria pe 10 zile, două luni sau anuală.

Pe lângă vignietă în Austria mai sunt câteva sectoare de drum cu plată (șoselele alpine, tunelul Tauern, pasul Gerlos etc). Dar majoritatea dintre acestea pot fi ocolite. De exemplu pasul Gerlos care leagă Salzburg Land de Tirol costă 9 euro, dar poți ajunge mai repede și mai ușor pe autostradă în Innsbruck fără a plăti această taxă. Noi am ales acest drum pentru că este foarte frumos și voiam să ne mai plimbăm.

De unde alimentezi mașina este un alt lucru foarte important. Pe autostradă motorina este mai scumpă, în jur de 1,4 euro în timp ce înafara ei este 1 euro sau 1,1.

Că tot suntem la capitolul mașină o să-ți povestesc un pic și despre parcări. În orașe parcările sunt cu plată și în funcție de unde nimerești poate fi chiar piperată. Am lăsat 6 euro pe două ore în Hallstatt și 9,5 pe aproape trei ore într-o parcare subterană în Salzburg. Parcările exterioare sunt mai ieftine, în Innsbruck am lăsat cam 0,70/oră. Oriunde ai parca fii cu băgare de seamă să achiți parcarea și să pui bilețelul în geam pentru că se ridică mașinile.

În cazul atracțiilor ca muzee, chei, gondole și altele acestea au parcări gratuite sau incluse în bilet, excepție făcând Cascada Krimml unde a fost vreo 5 euro. Fii atent că în apropierea atracțiilor mai sunt și parcări cu plată pentru cei care nu mai încap în cea gratuită sau nu sunt atenți. Am pățit-o, n-am lăsat mult, dar putea fi deloc.

Cazare – varietate mare

La capitolul unde pui capul seara ai de unde alege. De la hoteluri cu spa la pensiuni, apartamente și campinguri bine dotate nu ai cum să nu găsești ceva pe gustul tău. Sfatul meu este să-ți alegi o cazare în mijlocul zonei pe care vrei să o explorezi, cât mai aproape de autostradă sau drumul principal și de acolo să pleci în fiecare zi să vizitezi zona.

Pentru landul Salzburg am ales să stăm la cort în Camping Vierthaler în Pfarrwerfen și a fost cea mai bună decizie. Ne-am trezit în fiecare dimineață cu cea mai frumoasă priveliște la munți și am avut acces la toate facilitățile: toalete, dușuri, mașină de spălat, chioșc cu bere, apă și pizza. În plus proprietara este o montaniardă foarte simpatică și vorbăreață. Pe opt nopți am lăsat 150 euro, un preț mai mult decât bun.

Austria este plină de campinguri și toate sunt amenajate. Găsești aici o listă completă cu review-uri. Prețul final este format din costul locului de campare + preț pe persoană+ taxe de stațiune acolo unde sunt. În marea majoritate a cazurilor (excepție făcând câteva din zona Zell Am See) pentru doi adulți la cort vei lăsa undeva între 20 și 30 euro/noapte. Dușul și folosirea mașinii de spălat se taxează separat și variază între 1 și 1,5 euro pentru 5-6 minute.

Pentru Tirol aveam plănuit tot un camping în Soelden, dar am renunțat în favoarea unui apartament într-o cabană cu specific local în apropiere de Innsbruck. După opt zile la cort simțeam nevoia de un pic mai mult confort și campingul ales era oricum mai departe de zona pe care voiam să o explorăm. Încă o dată, am luat cea mai bună decizie. Am stat la Sonnhof Ferienwohnungen în Moesern, un sat din regiunea olimpică Seefeld, aflat la aproximativ 25 de minute de Innsbruck.

Stațiunea Seefeld are renume prin organizarea disciplinelor nordice la Jocurile Olimpice din 1964 si 1976 pe care le va găzdui și în 2019. Astfel că acum în zonă se construiește masiv și corelat cu faptul că este mai intens vizutată iarna, ai șanse să găsești cazări ceva mai ieftine. Am lăsat aici 250 euro/4 nopți, preț în care am avut incluse și două carduri turistice despre care îți voi povesti mai jos.

Sfat: Atunci când cauți cazare pe booking pentru Austria ai în vedere că pe lângă costul camerei ei îți mai aplică și o taxă de curățenie care nu este inclusă în prețul afișat. Aceasta variază între 25-35 euro în funcție de proprietate.

La unele cazări primești în prețul camerei și carduri turistice valabile pe perioada șederii tale. Cu acestea ai gratuități și reduceri la diverse activități și atracții din zonă. De exemplu, cardurile pentru Seefeld ne ofereau acces zilnic gratuit la două-trei activități ca drumeții montane ghidate, plimbare cu biciclete, workshop de împletit garduri tradiționale, vizită la ferma de alpaca etc.

Atunci când îți alegi cazarea caută să vezi dacă unitatea de cazare este afiliată cu vreun astfel de card. Sommercard este cel mai răspândit și cel mai popular. Nu am găsit campinguri care să ofere aceste carduri, doar hoteluri și pensiuni.

Vremea

Mi-a luat vreo trei zile să mă obișnuiesc cu vremea din Alpi. Din cele opt zile cât am stat la cort doar una nu a plouat. În rest a fost o alternare de ploaie și răcorică, cu nopți în care temperaturile mergeau până pe la 12-13 grade. Ziua ploua câte o oră mocănește și apoi brusc se lumina totul de ziceai că n-a fost niciodată vreun nor pe cer. Asta pentru încă vreo oră că apoi te mura la loc. Când am ajuns în Tirol la cazare n-am văzut pic de strop de ploaie în toate cele patru nopți, dar serile au continuat să fie răcoroase.

Murphy sau așa e vremea din Alpi, un lucru e sigur: trebuie să pleci pregătit. Ia-ți haine impermeabile și fă-ți planul în așa fel încât să cuprindă și câteva atracții indoors (muzee, peșteri, bazine cu apă termală). Și nu sta în casă sperând că mâine vremea se va îmbunătăți, pe acest principiu noi n-am fi văzut decât interiorul cortului.

Austriecii știu că vremea lor este foarte schimbătoare și că deși la baza muntelui temperatura e una, sus pe munte povestea stă altfel. Astfel că la majoritatea telecabinelor au monitoare care-ți arată de pe webcam-uri cum este în vârf și care este temperatura. Ca să știi dacă merită să spargi 20 euro pe bilet ca să ajungi sus și să nu vezi nimic de ceață.

Cel mai bun moment de mers

Noi am fost la sfârșit de iunie, început de iulie și a fost foarte lejer. Înafara orașelor foarte turistice (Salzburg, Innsbruck, Hallstatt) nu am găsit aglomerație nicăieri. N-am avut de așteptat la nicio coadă la telecabine sau intrări în locuri amenajate. Campingurile în marea majoritate erau populate cu pensionari din Germania și Olanda.

Sezonul sau maximul se turiști pe perioada verii se atinge în august, dar chiar și atunci, în zonele montane nu este foarte aglomerat. În Austria școlile iau vacanță diferit în funcție de land tocmai pentru a se evita concediile făcute în același timp și ambuteiaje pe autostrăzi.

Din ce am vizitat noi cele mai populate de turiști (lucru care nu ține neapărat de sezon) au fost orașele Salzburg, Innsbruck, Hallstatt și Zell Am See cu Kaprun unde vin foarte mulți turiști din zona Golfului Persic.

Sfat: Dacă ai în plan să vizitezi un oraș turistic, pune acest lucru primul pe listă. Pentru că după câteva zile în liniștea din Alpi cu pășunile verzi cu marmore și deschiderile largi ale văilor, te va lua cu palpitații și vâjâit de cap când te vei îngrămădi pe străduțe alături de alte sute de turiști. Nu vei putea să apreciezi frumusețea orașului și e păcat. Am pățit-o cu Salzburg de care am reușit până la urmă să mă bucur, dar mi-au trebuit câteva minute bune să pot ignora zumzetul și forfota.

Ce mănânci

Austriecii au mâncare de munte, grasă și consistentă. Prăjeli, cărnuri, tocane, toate lângă o garnitură de cartofi în diferite feluri. Până și salata lor mixtă conține pe alocuri cartofi. Dar ei sunt oameni foarte activi și nu par a fi afectați la cântar în vreun fel.

Dacă ești fan șnițel află că asta este mâncarea lor tradițională și că-l vei găsi în toate meniurile acompaniat de cartofi fierți pe care, bineînțeles, îi vei schimba cu unii prăjiți. Tot prin meniu vei găsi și goulash  similar cu cel unguresc dar nu la fel de iute și tocană de căprioară servită cu găluște. În rest cărnuri făcute friptură, burger sau afumate. Pe ciorbari îi așteaptă o decepție. Supele sunt limpezi, strecurate de orice conținut și cu ceva paste sau fidea prin ele.

Deserturile în schimb sunt de neratat. Bănuiesc că ai auzit deja de ștrudelul de mere fierbinte servit cu înghețată de sau cu sos călduț de vanilie. O altă gustoșenie este Kaiserschmarrn, un fel de clătită pufoasă făcută bucăți și presărată cu zahăr pudră care se mănâncă cu gem acrișor.

La capitolul street food nu am ce să-ți recomand pentru că nu au așa ceva sau nu am văzut eu. Bineînțeles, nu vorbesc de Viena unde poți găsi o sumedenie de shawormerii și magazine cu mâncare chinezească. Dar dacă mâncarea austriacă nu ți-e pe plac, găsești multe locuri care servesc pizza.

Cât e darul și cum economisești

Austria nu este o destinație low cost, nici nu are cum să fie. Dar te pot asigura că nu-ți va părea rău de nici un ban dat acolo. Prețurile sunt mai mari ca la noi, dar sunt corecte. Nimeni nu încearcă să te jecmănească sau să facă un ban rapid, întotdeauna știi dinainte pe ce dai banii și primești mereu calitate.

Chiar și așa, cu prețuri de vest sunt câteva lucruri pe care le poți face ca să-ți faci vacanța mai budget friendly:

• alege să stai la cort în camping în loc de cazare la un hotel
  • închiriază un apartament cu mai multe camere și împarte-l cu prietenii. Vei ieși mai ieftin decât dacă luați două camere la hotel.
  • o masă la restaurant în doi cu un fel de mâncare, băuturi și desert ne-a costat între 40-50 euro. Cumpără mâncare din supermarket și fă un picnic pe iarbă sau poți găti la primus dacă stai la cort  sau în apartament dacă este prevăzut cu chicinetă. Găsești peste tot supermarketuri Spar care au fructe și legume proaspete. De lactatele austriecilor nici nu mai zic, sunt cele mai bune. Mâncarea din supermarket este un pic mai scumpă ca la noi, dar poți aduce de acasă produsele de bază (orez, paste etc) și să cumperi de aici pe cele proaspete.
  • în funcție de zona pe care o vizitezi achiziționează un card turistic. Îți explic imediat beneficiile.

Cardurile turistice

Îți ziceam mai sus că în unele locuri la cazare primești și un card turistic cu care ai gratuităși și reduceri la atracțiile din zonă. În Austria sunt o multitudine de astfel de carduri pentru fiecare oraș, land sau zonă. Unele nu pot fi primite decât de la gazde atunci când iei cazare, în timp ce altele pot fi cumpărate de la punctele de informare turistică.

Noi am avut trei carduri care pot fi cumpărate (Salzburgerland Card, Salzburg Card și Innsbruck Card) și unul primit de la cazare în Moesern pentru zona Seefeld. Îți voi povesti un pic despre fiecare pentru că mi s-au părut geniale și m-au ajutat foarte tare să economisesc ceva bani și să-mi organizez mai bine excursia.

Salzburgerland Card este valabil șase sau 12 zile și cu el ai gratuitate la 190 de atracții din landul Salzburg: chei, canioane, cascade, șosele alpine, muzee, activități diverse, cam 90% dintre atracțiile din zonă.  Eu am avut varianta de șase zile care costă 66 euro și după primele două zile deja depășisem prețul de vânzare al cardului (numai intrarea pe Grossglockner este 35 euro, iar o urcare+coborâre cu telecabina pe Stubnerkogel este 25 euro).  Atunci când cumperi cardul pe care îl găsești la punctele de informare turistică, primești și o broșură cu harta zonei, intrările incluse organizate pe categorii cu descriere și timpul pe care îl estimează că îl vei petrece acolo.

Încă un lucru fain la acest card este că îl poți folosi și în loc de Salzburg Card pentru 24 de ore (cardul care-ți oferă întrări gratuite și alte beneficii la muzeele din Salzburg, acces gratuit la toate liniile de transport, plimbări cu barca etc) . Prețul unui astfel de card valabil 24 ore este de 27 de euro.

Ultimul card de care am beneficiat a fost Innsbruck All inclusive Card. Acesta poate fi valabil 24, 48 sau 72 ore și include gratuități și discounturi la atracțiile din Innsbruck și satele/stațiunile din imediata apropiere. Ai incluse intrări la muzee, telecabine și funiculare, acces de 24 de ore la bus-ul turistic de tip hop on-hop off și gratuitate pe toate mijloacele de transport din oraș.

În funcție de zona pe care vrei să o explorezi alege un card turistic potrivit. Te asigur că va fi cea mai bună investiție pentru vacanța ta. O listă completă a cardurilor turistice disponibile în Austria poți găsi aici.

Ce vizitezi

Răspunsul pe scurt ar fi ce vrea sufletul tău, dar mai pe lung îți voi povesti în articolele viitoare. Vestea bună este că indiferent de gusturile tale vei găsi ceva pe placul tău. De la ștranduri pe malul lacurilor alpine sau băi termale pe valea Gastein, la numeroase telecabine care te urcă în trei timpi și două mișcări în vârf de munte de unde poți porni în drumeții sau poți lenevi pe un șezlong la soare, muzee, orașe pline de cultură, trasee de biciclete, șosele alpine și o multitudine de alte atracții pe care n-am avut timp să le explorez, îți garantez că nu ai cum să te plictisești.

Dacă mergi în vacanță alături de copii nu trebuie să-ți faci nicio problemă. Austria este cea mai child friendly țară. Peste tot vei găsi facilități pentru cei mici, locuri de joacă, ba chiar și cărucioare de închiriat gratuit pentru plimbat pe traseele montane de lângă telecabine. La fel de accesibilă este și pentru cei cu dizabilități.

Ce pui în bagaj

Pentru o vacanță reușită nu uita să iei la tine haine impermeabile, o jachetă hardshell, un polar pentru serile răcoroase, pantaloni comozi cu uscare rapidă cum ar fi o pereche din softshell subțire și încălțări comode de trail sau semighete. Dacă nu ai în plan drumeții foarte dificile pe creastă nu are rost să-ți cari bocancii serioși pentru că toate potecile sunt pietruite și foarte accesibile.

Nu uita de ceva de pus pe cap și crema de protecție solară.

Dacă vei sta la cort, consultă lista mea de bagaje pentru această plecare

Planuri de Austria + listă completă bagaj de vacanță activă la cort – varianta cu toddler

Un ultim sfat: Totul se închide în jur de ora 5-6, unele telecabine închid și de la ora 4. Sfatul meu este să verifici întotdeauna programul și să ai acest lucru în vedere când îți faci planul. Același lucru este valabil și pentru supermarketuri și alte magazine (închis duminica), precum și unele restaurante (program prelungit găsești doar în orașele mari, înafara lor la ora 18 nu mai mișcă nimeni nimic). Fă-ți cumpărăturile din timp!

Dacă mai ai întrebări sau alte sugestii te aștept în comentarii.

Booking.com

Maria Radu

Specialist Marketing și Comunicare de profesie, activez în zona de outdoor din 2011. Dragostea pentru munte și drumeții în natură a venit ca o extensie naturală la pasiunea mea pentru călătorii. În ultimul timp sunt mamă de mini aventurier cu care împart potecile și cortul. Îmi plac traseele tehnice, stânca și provocările, dar odată cu noul statut de mamă învăț să mă bucur de potecile mai domoale și liniștea pădurii.

4 Comments

1. 12/07/2017 at 11:18 am — Răspunde

Buna Maria,

Multumim pentru articol, il asteptam, deoarece ne-am cam hotarat sa renuntam anul acesta la Grecia pentru o vacanta in Austria in luna August.

Totusi am vrea pe cat posibil ca piticul nostru de 5 ani sa nu rateze balaceala si as dori sa aflam mai multe detalii despre strandurile de pe lacuri si baile termale.

Ne poti ajuta cu mai multe detalii despre acest aspect?

Multumesc,
    Alex

• Maria Radu
      13/07/2017 at 1:55 pm — Răspunde

Hey, super schimbare de planuri. Sunt atât de multe lacuri și ștranduri că nu o să aveți timp să le vedeți pe toate. Noi nu ne-am bălăcit decât într-un lac pe lângă Innsbruck, dar în zona Salzburg cu Salzburg Land Card aveam acces la 47 de ștranduri și zone de bălăceală. Uite aici un link cu mai multe detalii.
      De văzut zona Salzkammergut sau lacul Achensee (cică satul/localitatea Buchau ar fi mai potrivită pentru copii că are intrare lină în apă).

2. Iren
    14/07/2017 at 10:41 am — Răspunde

Foarte fain si corect rezumatul.
    Merg de cativa ani si tot nu ma pot satra de peisaje, linistea si civilizatia de acolo.