Echipamentreview - testate de noi

Salomon XA Pro 3D Gtx – un mini-tanc pentru aventurieri

Am redescoperit muntele undeva prin 2012 când m-am mutat în casă nouă și despachetând catrafusele am dat peste prima mea pereche de bocanci, vajnici luptători cu zloata și parteneri de festivaluri. Odată regăsiți n-a lipsit mult să fug de acasă pe coclauri și să nu prea mai stau la vatră. Dacă mă uit în urmă îmi dau seama de faptul că toate salturile calitative ale experienței mele montane sunt cumva legate de pantofii tehnici. Am început cu bocanii ponosiți din sacul etichetat cu “wtf” și am continuat cu Salomon XA Pro 3D Gtx. Un mic detaliu: XA Pro 3D ăia nu erau ai mei.

Oricât m-am străduit, n-am reușit să-mi amintesc la cine și unde i-am văzut prima dată, dar țin minte că erau negri tăciune și păreau fermecați. Mi-au rămas lipiți de suflet și mi i-am dorit și eu cum nu mi-am dorit niciodată o piesa de echipament montan.

În mai puțin de un an am schimbat bocancii și mi-am luat unii “adevărați”. Când s-a făcut cald am înlocuit semighetele multi-funcționale cu talpa rigidă cu pantofii cu spd (începeam turele cu bicicleta) cu care am avut o relație complicată vreun an de zile.

Ca să vindec suferința, a se citi “de frustrare”, m-am apucat de alergat. Asfalt. Cu “adidași” luați la întâmplare. Odată microbul în sânge instalat a trebuit repede să-mi mut și această nouă pasiune acolo unde îi e locul: pe munte. Atunci chiar a fost cu cântec și am căutat și testat mult și bine până să încep o relație exclusivă cu Speedcross. Apoi a venit iarna și am trecut la bocanci de iarnă, colțari și trasee pe care nu credeam să le fac vreodată. Ți-am spus, exact ca în Cenușăreasa, pantofii potriviți au impact decisiv asupra experienței trăite.

Vorbă lungă, pagubă. Bine, bine și unde sunt XA Pro 3D?

Ei bine, acești Nemesis ai mei erau ceva ce-mi doream foarte mult dar nu reușeam să mă conving să mi-i iau. Tot timpul era altceva mai urgent de cumpărat. Spre deosebire de Maria, colega de site, fan al multi-funcționalității, un fel de Bear Grylls care și-ar confecționa singură și bocancii dacă ar avea timp suficient, eu sunt adepta echipamentului specializat și am în prezent nu mai puțin de opt prechi de încălțăminte Salomon, plus alte modele de la alte branduri. Nu îmi inventez nevoi pe măsură ce studiez diversificările sporturilor montane și echipamente stas, dar știu exact ce și unde se potrivesc și mai ales dacă mi se potrivesc mie. În tot acel timp XA Pro 3D mi s-au părut un moft de care credeam că nu am neapărată nevoie.

În toamna lui 2015 când am răcit soră cu ebola fix în weekendul cu MPC, al treilea an consecutiv, m-am necăjit foarte tare. Atunci m-am decis să-mi fac o bucurie și să-mi cumpăr XA Pro 3D, c-ar fi fost păcat să crap și să nu-mi fi făcut moftul care îmi stătea de trei ani pe suflet:

De atunci încolo, pe coclauri, în loc de “salut” tot timpul mi se pune întrebarea: „diva în bocanci, unde-ți sunt bocancii?”. Îți explic imediat în detaliu de ce:

Pantofii de scandal și pantofii de duminică

Rog toți alergătorii înrăiți să se ridice în picioare și să țipe în cor cât îi țin plâmânii: XA Pro 3D sunt prea grei! (greutate 405g (mărimea 42 2/3) / 335g modelul de damă (mărimea 38 2/3).

Bun, acum că ne-am răcorit hai să-ți zic de fapt care-i treaba cu acest model, cum și de ce a devenit atât de popular.

Atenţie! Salomon XA Pro 3D Gtx sunt pantofi de alergare montană off-trail sau de aventură. Pantofii de alergare sunt construiţi diferit pentru a acoperi nevoi diferite.

Primele modele de Xa Pro 3D au fost concepute pentru cursele de aventură. Acest format nu prea mai există la noi cu mici excepții, dar acum 7-10 ani erau cam singurele concursuri și includeau mai multe probe (caiac, mountainbike, traseu, cățărare, rapel, etc și obligatoriu orientare pe hartă). Din acest format de concurs s-au desprins maratoanele de alergare montană și cele de bicicletă care au acaparat aproape complet piața concursurilor. Cel puțin la noi, în afară încă există concursuri de aventură, multe dintre ele barbare de-a dreptul.

Odată cu avântul pe care l-a luat trailrunning-ul, producătorii de încălțăminte de alergare au început să producă modele din ce în ce mai specializate pentru maximizarea comfortului și a performanței participanților. Dacă ne-am gândi la un nivel “profi”, fiecare cursă ar trebui abordată în funcție de tipul de teren pe care se desfășoară. Și nu, nu toți munții sunt la fel. Există pantofi de alergare proiectați pentru noroi, pentru plaiuri înierbate, pentru zăpadă, pentru stâncă, pentru nisip, pentru grohotiș, etc.

În plus, majoritatea maratoanelor montane se organizează pe trasee marcate și/sau turistice care 70% sunt poteci și forestier, restul de 30% acoperind grohotiș și ceva stâncă/lespezi, cu variațiuni uscat/ud. În aceste condiții, pentru performanță, contează să alegi tipul de pantof adecvat pronației tale, tipul de talpă pentru traseul în discuție și  cel mai ușor model pe care îl găsești.

Citește și 7 sfaturi să îți alegi pantofii de alergare mai bine decât Cenușăreasa

Încă un aspect, când auzim de alergare, ne gândim automat la concursuri. Alergarea per total are mai multe aspecte, cel competițional fiind doar unul dintre ele. În acest sens pantofii de alergare race-specific sunt cea mai bună variantă. Ei vor fi cea mai scumpă și ușoară variantă, cu grip-ul cel mai bun și cu trăsături specifice în funcție de ce ai nevoie. Scopul lor este să-ți “dea” maxim din ce pot pentru cursa aia. Doar că ei voi trăi puține curse, durabilitatea nefiind punctul lor forte.

Pentru scandal, pentru volum și pentru elementele tehnice care fac diferența în antrenamentul tău vei avea nevoie de altă pereche de pantofi de alergare: unii cu care să poți experimenta orice, cu care poți înfrunta intemperiile și cu care să nu-ți fie rușine să ieși în lume. Pentru asta și pentru orice altceva, Salomon XA Pro 3D este cea mai bună variantă dintre toate pe câte le-am încercat.

Citește și 5 sfaturi pentru un maraton montan fără chin

Ce știe să facă Salomon XA Pro 3D Gtx

Primul model de Xa Pro a fost lansat în 2001 când nu prea exista alergarea montană ca sport. Anul următor a mai urmat un model îmbunătățit după feedback-ul alergătorilor, criteriul principal fiind stabilitatea. În 2005 i-a fost adăugat șasiul revoluționar 3d Advanced Chassis și primit denumirea XA Pro 3D. În 2008 protecția sporită din talpă îi adaugă “Ultra” în nume. Ulterior a apărut și varianta Gore-tex. Din 2015 există și o versiune pentru forțele speciale, XA Pro Forces destinate militarilor care au culori neutre și nu au elemente reflectorizante. Ce mai, un pantof cu tradiție lungă.

Doar uitându-te la ei ai senzația că sunt rezultatul împerecherii dintre un bocanc viril și o focoasă papucioaică de trail-race. Arată ca un mini-tănculeț. Chiar sunt și oferă protecție optimă pe orice tip de traseu te vor duce pașii:  râpe, hățișuri, văi întortocheate și coclauri neumblate. #aventură

Controlul mișcării și suportul suplimentar pentru arcada tălpii (pentru over-pronators, mai multe aici despre pronație) mi-au făcut viața mai ușoară în ciuda celor câteva zeci de grame în plus. După doi ani de coclauri în fiecare weekend și spalat la mașină săptâmânal (să nu faci ca mine!), pot să jur că sunt indestructibili și dacă nu mă mănâncă ursul cu tot papuci între timp n-am motiv să renunț la ei prea curând.

Vreau să-ți amintești că alergarea are o curbă de învățare și chiar dacă avem tendința să sărim etape avem nevoie de pantofi iertători, care să ne ajute, să suplinească lipsa experienței și de care putem abuza fără milă fără să fie nevoie să-i înlocuim la câteva luni. Sunt o variantă excelentă pentru alergătorii începători sau pentru cei care vor să exploreze coclauri unde nu știu la ce să se aștepte.

Protecție

Nu doar arată ca un tanc, așa se și simt. Ai senzația că vei putea să calci orice în picioare (pe colegii de tură te rog să nu!) și că n-o să-ți dai seama. Dacă vrei o comparație exactă gândește-te la un monster truck, doar că în culori draguțe. Vârful întărit, membrana goretex, close-fit datorită șireturilor inteligente, limba în prelungirea pantofului, sunt doar câteva dintre caracteristice menite să te ferească de agresiunile exterioare.

Poți alege între varianta simplă, doar cu mesh, sau cea cu Gore-tex. Celor care se încing rapid la picioare le recomand varianta simplă, fără membrană. Eu am o circulație periferică deficitară așa că port un model cu membrană indiferent de anotimp. Gore-tex ține bine la rouă, noroi, ceva râuleț și ploițe nu foarte supărate. Dacă plouă cu spume, te vei uda. Cel mai probabil pe deasupra papucului și nu că membrana se saturează și permite precipitațiilor să intre. Problema la modele cu membrană e că dacă ți s-au umplut cu apă, o să fleoșcăi în ei până ajungi la cazare. Chiar dacă scurgi apa, înăuntru nu se mai usucă.

Recomand să fii atent la uzura branțurilor. Dacă plouă tare și ai apă în papuci, un braț uzat se va strânge gramadă spre vârful papucului și vor deveni incomfortabili rău.

Citește și Descifrează etichetele: Totul despre Gore-Tex

Față de pantofii de race pe XA Pro nu-i vei simți prea “aproape” de potecă (senzația aia de “barefoot”), iar pe bucățile cu cățărat ai să remarci ca  nu sunt suficient de flexibili și nu se mulează pe piatră. Partea bună e că nu trebuie să-ți faci prea multe griji, poți să treci ca buldozerul prin grohotiș sau bucăți accidentate și nici n-o să simți.

Aderență

Talpa la XA Pro 3D este alcătuită din două straturi, intermediar şi exterior. Stratul exterior este proiectat pentru durabilitate și este confecționată din Contagrip®. Tehnologia Contagrip® este proprietară Salomon şi are trei mari componente: densitatea, compuşii chimici şi geometria crampoanelor. Talpa de la fiecare model are şapte densităţi diferite răspândite pe suprafaţa acesteia. O densitate scăzută va însemna un control sporit pe suprafeţe stâncoase, iar părţile dinspre exterior predispuse la uzură mare vor avea o densitate mai ridicată.

Fiecare model de pantofi de alergare Salomon are un tip de talpă Contagrip® diferit şi din prisma compuşilor chimici (peste 20 de “ingrediente”) care o alcătuiresc. Fiecare combinţie este potrivită pentru alt tip de suprafaţă sau utilizare. XA Pro 3D plusează pe tracțiune, durabilitate pentru toate tipurile de teren și la viteză cu Premium Wet Traction Contagrip. Crampoanele sunt scurte și nu adună noroi între ele, cele de pe margini sunt mai moi (Contagrip HT – High Traction) pentru a se mula pe diversele suprafețe iar cele de pe mijloc sunt mai dure (Contagrip HA – High Abrasion) pentru o aderență uimitoare. Într-un cuvant nu prea ai cum și unde să aluneci cu ei indiferent pe ce coclauri te afli și poți să uiți de vreme.

Stratul intermediar este făcut din  EVA (Ethylene vinyl acetatecu densitate dublă (Compressed și Injected), aka un fel de cauciuc foarte șmecher și oferă, prin construcție și formă, extra suport pentru pronația înaltă. În partea călcâiului talpă este puțin mai lată decât în față îmbunătățind stabilitatea. E comfortabilă, moale, dar nu se simte pufoasă ca la pantofii pentru asfalt cu spumă, și absoarbe bine șocurile. Deasemenea este importantă dacă îi iei în ture lungi de mai multe zile cu greutate mare în spate sau pentru persoanele mai impunătoare, când susținerea este importantă.

Pe lângă faptul că este ranforsat (întârit) pe interior, botul pantofului este acoperit la exterior cu un strat de cauciuc dur, foarte rezistent. Aceste caracteristici nu doar îți protejează degetele și unghiile de la picioare, dar și prelungesc considerabil viața șoșonilor fiind mai puțin sensibili la răutăciunile pe care ți le scoate pădurea în cale. Se descurcă minunat pe planuri înclinate, ude sau uscate, chiar pe stâncă udă. Totuși, pe noroi sau zăpadă sunt de preferat modelele cu crampoane mai agresive.

Stabilitate

Jjjjjjackpot! Nici un alt pantof probat/testat/folosit nu se compară cu XA Pro 3D. Are o talpă foarte interesantă cu așa numita “stability control” asigurată de sistemul 3D Advanced Chassis™ ce își oferă deopotrivă stabilitate, protecție și propulsie (EnergyCell) pe toate tipurile de teren posibile. 3D Advanced Chassis™ este o tehnologie dezvoltată şi patentată de Salomon folosită pentru şasiul tălpii poziţionat intre stratul intermediar şi cel exterior. Este o componentă rigidă cu multiple beneficii dintre care cel mai important este controlul răsucirii piciorului pentru un plus de stabilitate.

Confort

Acest model este potrivit pentru persoanele cu pronație înaltă sau neutra. Celor cu supra-pronație li se va părea talpa mult prea bombată în interior și incomozi. Varianta cu Gore-tex poate fi puțin mai țapănă când sunt noi și necesită câteva purtări până să cedeze, dar nu o e regulă generală.  La Speecross 3 Gtx așa a fost, abia după a patra purtare am simți că nu mai țin pe nicăeiri și s-au făcut mai moi, la XA Pro 3D Gtx nu, mi-au fost comozi din prima. Unde mai pui că se și încalță foarte ușor cu ajutorul gaicii de la spate.

Față de modele de race vei oberva mai mult spațiu pentru degete, caracteristică utilă mai ales în turele lungi sau de mai multe zile. La senzația fabuloasă de confort contribuie și branțul OrthoLite® ce are inserţii de EVA în jurul călcâiului ce crează în interiorul papucului un mediu răcoros, uscat şi neprietenos cu bacteriile. Dar și Sensifit™ (sistem de inserţii de material dur ca nişte tortiţe (n-am găsit un termen mai bun) cu vârful în găurile pentru şireturi ce înconjoară laba piciorului pentru un fit adaptabil) și endoFit™ (un fel de mănușă interioară parțială care înconjoară partea superioară a piciorului).

Sistemul de şireturi Quicklace™ este minimal şi robust, şiretul fiind circular cu un mecanism de fixare. În combinaţie cu Sensifit™ chiar îi poţi regla diferit (mai strâns sus pentru coborâri sau strans spre ultimele găuri pentru urcări să nu mă bată la călcâi). Foarte util este şi micul buzunărel de pe limbă în care se pune capătul rămas de la şiret şi mecanismul de blocare eliminănd astfel orice şansă să agăţi capătul buclei de crenguţe sau cine mai ştie ce şi să te împiedici. La început am avut emoții cu Qicklace de la XA Pro 3D care încep într-o singură gaică ce mi s-a părut fragilă. N-a fost cazul, nu s-a rupt nici după purtare excesivă și nici nu s-au uzat șireturile de la legări repetate. Nu mă miră, au kevlar în compoziție. Le poți distruge doar dacă le tai cu foarfeca.

Rezistență

Eu n-am glumit când am spus că par indestructibili. Eu îi port în fiecare săptămână în ture sau la antrenamente de doi ani și atară și se simt ca noi. Vag se vede ceva uzură a crampoanelor pe lateral și la călcâiul drept că am prostul obicei să nu strâng șireturile și să merg șleampăt cu papucii. Și îi spăl săptămânal la mașină.#țipeteDeGroază Chiar tind să cred că rezistența la uzură și durabilitatea în timp se măsoară în numărul de spălări la mașină.

Salomon XA Pro 3D sunt pantofi de cursă lungă, de scandal, de tras de ei și cu ei în orice fel. Oricât. Oriunde. Și pe orice vreme. Îi văd potriviți pentru un ultra, în varianta în care nu vrei să-ți sacrifici pantofii obișnuiți de cursă, sau nu vrei unii speciali ultra light care să te țină doar cursa aia. Și pentru Camino de Santiago sau Tour des Alps.

Sunt fascinată de culorile acestui model. Bălesc la ele și le vreau pe toate. Ai de ales dintr-o varietate foarte mare de culori și combinații, de la negru simplu la variante fistichii. Ai să zici că nu e importantă culoare, dar pe mine mă bucură mult. În plus, culorile vii rezită până se dizentegrează complet.

Povestea noastră

Cu ei îmi fac toate concediile, city-breaks și turele pe munte de când i-am luat. Bocanci mai deloc sau iarna. Mie îmi sunt suficienți și nu știu ce mi-aș putea dori mai mult de la un pantof de aventură.

Nu îi iau în concursuri, dar pentru orice înseamnă mult de mers sunt prima opțiune.  Şoşonii aceştia ştiu multe despre mine şi m-au văzut înfruntând momente grele.

Ce-mi place cel mai tare

• Îmi sunt foarte comozi și nu m-au ros niciodată. Am făcut trasee lungi, multe zile la rând și au avut grijă de lăbuțele mele
  • Cu toate că sunt scurți nu îmi îngheață picioarele, chiar la temperaturi spre 0 grade
  • Versatilitatea completă, pantofi pentru orice. La propriu.
  • Senzația de siguranță și că nu-mi trebuie să-mi fac griji pentru picioare niciodată când îi port
  • Este alegerea ideală pentru aventurieri
  • Culorile fabuloase

Ce nu-mi place

• Sunt foarte scumpi, dar de banii ăia primești funcționalitatea a trei feluri de pantofi într-unul singur. Reversul medaliei este greutatea lor considerabil mai mare față de modele de alergare montană standard.
  • Mă abțin foarte greu să nu-mi cumpar mai multe culori. Faptul că nu se mai strică odată nu-mi justifică cumpărarea altei perechi deși în secret îmi doresc să-i am pe toți.

Ce spune producătorul

Caracteristici

• membrană Gore-Tex pentru impermeabilitate și respirabilitate
  • talpa exterioară Premium Wet Traction Contagrip® – talpă din cauciuc premium, pentru stabilitate și control îmbunătatit chiar și pe suprafețe umede
  • talpa intermediară compresată și injecatată EVA – confortabilă și moale, pentru stabilitate
  • șasiu 3D Advanced Chassis™ – oferă un plus de stabilitate fără a afecta mobilitatea
  • branțuri OrthoLite® cu spumă EVA turnată – branț special, anatomic, realizat dintr-o spumă specială și un strat EVA
  • tehnologie SensiFit™ – inserții din material rigid ce înconjoară piciorul pentru fixarea perfectă pe picior
  • tehnologie Quicklace™ – șiret rezistent, ușor de închis și de deschis, ce permite fixarea exactă a pantofului pe picior
  • protecție cauciucată pentru degete
  • gaică pentru încalțat
  • buzunar pentru șireturi
  • înălțime talpa intermediară: 22mm/11mm (11mm drop)
  • greutate 405g (mărimea 42 2/3) / 335g modelul de damă (mărimea 38 2/3)

În loc de concluzii

Știu că sunt părtinitore, dar tocmai ți-am povestit despre pantofii în care-mi duc existența tură după tură. M-am săturat să tot aud că sunt grei. Or fi, dar depinde cu ce îi compari. Eu una îi compar cu bocancii. Din punctul meu de vedere știu să facă același lucru ca o pereche de bocanci buni, dar la o greutate și versatilitate mult mai mare. Pentru mine sunt prin definiție, pantofi de aventură, idiferent dacă e vorba de bicicletă, coclauri la talpă sau orice ți-ar putea scoate în cale escapadele în natură.

Mary

Inginer IT full time şi aventurier hiperactiv sub deviza #niciunweekendacasa, sunt implicată în zona de outodoor din 2012 pe partea de implementare şi consultanța evenimente sportive, turism activ şi responsabil. Ador solo traveling! Sunt un mare fan maratoane montane sau ture lungi şi caut mereu să-mi îmbunătățesc cunoştințele de tehnică şi siguranță montană.

1 Comment

1. Oana
    28/07/2017 at 10:54 am — Răspunde

Mulțumesc pentru articol! Am revenit cu interes asupra articolului despre Speerdcross și l-am citit și pe acesta, deoarece relația mea de dragoste cu Salomon a început cu XA Pro 3D. Doar ce mi-am cumpărat o pereche de Speedcross, care mi s-au părut foarte înguști, eu fiind obișnuită cu „mini-tancurile”, cum îi numești. Dar m-am liniștit la afirmația din articolul despre Speedcross, în care scrie că-s făcuți să zburzi în ei și nu să stai, deoarece exact senzația asta mi-au lăsat-o. Și ca să nu deviez prea mult, XA Pro 3D mi se par și mie niște pantofi grozavi. Eu am modelul fără GTX. Speedcross i-am luat cu Gore-Tex. Voi afla dacă a fost o decizie înțeleaptă ori ba. Cu XA Pro, fără GTX, am alergat prin bălți și noroaie, dar au eliminat foarte eficient umezeala. S-au comportat onorabil și pe zăpadă (testat doar pe plat). Singura suprafață pe care nu m-am simțit foarte ok cu ei a fost pe noroi, la vale, dar am avut de-a lungul timpului și bocanci cu aderență mai slabă. Concluzia este că îi ador, pentru diverse activități și chiar dacă nu mai arată ei așa minunat și s-au mai tocit pe ici pe colo (îi am deja de câțiva ani), nu-mi vine să mă despart de ei.