Bocăncei

Însărcinată pe munte – tips & tricks ca să-ți faci turele mai ușoare și mai sigure

„Cum este să mergi pe munte însărcinată” este întrebarea pe care am primit-o cel mai des în ultimul timp. Imediat după clasicul „Mai poți?” urmat de o expresie care variază de la îngrijorare și interes sincer la surâs răutăcios în funcție de cât de dragă îi sunt interlocutorului și cât de tare aprobă el stilul meu de viață.

Mersul pe munte atunci când ești însărcinată are o mulțime de beneficii dar pentru a te bucura de pasiunea ta ca înainte trebuie să ai în vedere anumite lucruri și să fii pregătită. Nu o să-ți vând gogoși cu imagini feerice cu femei cu un pic de burtică care zburdă galeș pe trasee dificile pentru că este posibil să mă mângâi cu bățul de trekking pe spinare sau, mai rău, să-mi dai un șut cu colțarii. Lucrurile se schimbă, la fel și corpul, starea de spirit, centrul de greutate ți se mută și odată cu avansarea sarcinii este posibil ca și cheful tău de potecăreală să se diminueze. Dar sunt o mulțime de lucruri pe care le poți face pentru a-ți face turele mai sigure și mai plăcute chiar și cu bebe la purtător.

Adaptează traseul la nevoile tale

Cu exact o lună înainte de a afla că sunt însărcinată am străbătut Creasta Nordică a Pietrei Craiului, un traseu solicitant și pe gustul meu dar care odată cu primele simptome și rotunjimea burții mi-a devenit inaccesibil. Acum eu nu spun că nu se poate, am urcat până la urmă pe al treilea cel mai înalt vârf din Alpii Julieni, Mangart, și pe Moldoveanu înainte de a încheia cu primul trimestru, dar la fiecare tură am avut grijă la câteva elemente:

  • să mă pot întoarce oricând cu ușurință în caz că nu mă simt bine indiferent cât de încet merg. Pentru Moldoveanu am ales cel mai scurt traseu, cel prin Valea Rea, care poate fi făcut lejer într-o zi. Oricât de frumos este și pe la Trei pași de moarte/Podragu, în ritmul în care am mers nu era de terminat într-o zi.
  • să nu fie nevoie să innoptez la refugiu. La refugiul Ascuțit unde am înnoptat am dormit ca sardinele din motiv de supraaglomerare și experiența și așa nu tocmai plăcută ar fi devenit de coșmar în condiții de grețuri, stare inconfortabilă și urinări frecvente. Am dormit în schimb la cort în confortul unui camping și cu o saltea gonflabilă în loc de izopren.
  • să nu presupună riscuri inutile și chin. Porțiunea La lanțuri din Piatra Craiului nu prea poate fi parcursă în siguranță atunci când ai burta mare din simplul motiv că nu vezi unde pui piciorul și pentru că ți se schimbă complet centrul de greutate. Am urcat ce-i drept pe niște lanțuri în Slovenia, dar burta nu era încă vizibilă și nu mă incomoda.

Mangart traseu010

Fii flexibilă în planuri

Abandonează ideea că este musai să atingi vârful și să bifezi tot de pe listă. Cel mai important este să te simți bine și să te bucuri de traseu, iar asta înseamnă să faci câte pauze simți nevoia și să nu tragi de tine și să te forțezi. Te poți bucura de Piatra Craiului și fără cocoț pe stâncă cu o tură ușoară și superbă care te poartă prin Prăpăstii, apoi te scoate printre căsuțe în Sat Peștera și te întoarce la Fântâna lui Botorog după ce te-a cucerit definitiv cu peisajele din zonă, sau te poți bucura de pădure și o ocheadă la Bucegi pe drumul spre Stâna Regală și apoi, dacă te ține suflul poți urca pe Piciorul Pietrei Arse până pe platou, Ciucașul este extrem de accesibil, la fel și Piatra Mare, traseul de la Zănoaga la Lacul Scropoasa a fost extrem de plăcut pentru mine. Muntele nu înseamnă doar stâncă, adrenalină și urcuș susținut.

Inspiră-te din ture

Hidratează-te 

Eu nu obișnuiam să beau apă la efort ceea ce îmi tăia mult din avânt. Dacă înainte mai treacă-meargă, însărcinată fiind e musai să ai la tine mereu o sticlă cu apă din care să bei și, crede-mă, vei simți nevoia. Eviți migrenele, deshidratarea, supraîncălzirea și, pe mine, mă ajuta și la greață (poți adăuga câteva felii de lămâie și/sau ghimbir).

Alimentează-te corespunzător și nu uita de dulciuri

Nu sări peste mese, nu pleca pe stomacul gol și în niciun caz nu uita de măcar un baton de ciocolată. În primul trimestru dacă te chinuie senzația de greață află că devine și mai neplăcută dacă nu ai nimic în stomac. Pe mine m-au ajutat alimentele ușor de ronțăit fără miros pregnant: covrigei, sticsuri, batoane cu cereale. Evită sanvișurile cu salam, afumătură sau ou pentru că dacă nu ți se va face rău de la miros când le scoți din pungă este posibil ca mai târziu să-ți tot vină înapoi. Stai departe de orice este ușor perisabil și ia cu tine alimente consistente (nuci, alune, semințe, banane etc) care să-ți dea energie. Și că tot vorbim de energie, ciocolata este tocmai pentru asta și pentru răsfăț.

Alege atent partenerii de traseu

Din proprie experiență îți spun că o tură cu un grup mai mare atunci când ești însărcinată va fi un eșec total și probabil motiv de frustrare. Mergi pe munte cu partenerul sau prieteni foarte apropiați care fie au trecut prin ceea ce treci tu acum, fie empatizează foarte bine cu tine. Este posibil să ai un ritm mai lent, să faci opriri mai dese (pana de tufiș va fi al doilea nume al tău), să nu suporți gălăgia sau să nu faci față foarte bine la traseu. Și frustrări pot interveni și de partea cealaltă dacă se dorește respectarea unui program strict și a unui plan. Eu am avut momente când deveneam ciufută pentru că-mi dădeam seama că nu mai pot merge în ritmul cu care eram obișnuită și că mi-e din ce în ce mai greu să țin pasul cu partenerul de traseu și atunci a fost de mare ajutor să știu că-i pot atrage atenția și discuta liber ce simt.Și sub nicio formă nu pleca singură! Posibil să ți se facă rău sau să devii paranoică și să te înspăimânți la fiecare pas (vinovată!). Bineînțeles că este posibil și ca totul să meargă perfect, dar contează să ai pe cineva care să-ți ia rucsacul de pe umeri dacă te jenează sau să-ți țină părul în caz de dat la boboci. Și nu uita că prieteniile se testează și pe munte.

prietenie00

Nu pleca fără telefon

În caz de ceasul 13, pisica neagră este bine să poți anunța Salvamontul sau pe cineva să te ajute. Dacă nu ai semnal peste tot, trece telefonul pe airplane mode astfel încât să nu se descarce căutând semnal și să nu-l poți folosi când ai mai mare nevoie.

Ascultă-ți corpul și fă pauze dese

Dacă ai obosit te oprești, dacă ți-e cald te dezbraci și dacă ți-e frig te îmbraci indiferent de ce fac colegii de tură. Corpul tău trece prin niște transformări majore și acum reacționează diferit. Știu că-ți vine să dai cu el de toți pereții că nu te mai susține ca înainte, dar acum prioritatea lui e alta, de a crește un omuleț și abia apoi de a te căra și pe tine pe coclauri. Oprește-te dacă simți durere, stare de leșin sau amețeală. Nu te forța, chiar nu merită! Fă atât cât poți și cât îți place!

Întreabă medicul înainte dacă ești aptă de efort. Nu este nicio bucurie să descoperi pe traseu că ai o afecțiune incompatibilă cu efortul sau ai nu știu ce complicație care poate pune în pericol viața ta și a micuțului.

mangart 3

Ignoră babele cârcotașe

Pentru liniștea ta sufletească încearcă să nu pui la suflet niciun comentariu și să nu iei în seamă argumentele de tipul „drobul de sare”. Tu știi cel mai bine ce și cât poate duce corpul tău, ce-ți face cu adevărat bine, iar restul sunt doar frustrări și temeri personale.

Nu căra mult

Spatele, genunchii și gleznele au și așa o greutate în plus de susținut în această perioadă, nu le da de furcă cu un rucsac de 90 de litri burdușit cu toate cele. Ia strictul necesar și cere ajutorul partenerului de drum dacă cumva ceea ce cari devine prea greu.

Potrivește-ți bine rucsacul pe umeri și nu lega centura din talie. Ca să se țină totuși de tine leagă-i doar centura de peste piept.

Află cum poți evita și alte greșeli când mergi cu rucsacul în spate

Află Cum îți alegi, potrivești și cureți rucsacul

Citește și Cu rucsacul in spate – greseli de evitat

Folosește bețele de trekking

Te ajută la echilibru și îți preiau din greutatea de pe genunchi și glezne pe coborâri. Le mai poți folosi și ca să alungi dătătorii cu părerea și pe cei care vor musai să-ți strice ziua cu negativismul lor.

Găsești bețe de trekking aici sau aici.

Învață cum să le folosești corect de la un munțoman drăguț:

Alege încălțămintea potrivită

Dacă ne-ai citit până acum ai aflat deja că te-am sfătuit să-ți iei bocancii de munte cu un număr mai mare. Acum numărul acela în plus va face toată diferența pentru picioarele tale care cel mai probabil vor fi mai umflate. Unde mai pui că în sarcină laba piciorului se mai și lățește de la greutatea în plus și hormonul care-ți relaxează toate articulațiile. Ai mare grijă să nu strângi prea tare șireturile și să ai o susținere bună a gleznei. Încălțăminte bună de munte la prețuri decente, testată de noi cu succes, poți cumpăra de la S-Karp. Mai găsești încălțări și aici.

Citește aici absolut tot ce trebuie să știi despre bocanci în seria Ghid bocanci

bocanci s-karp sherpa013

Haine potrivite și comode

Hainele/echipamentul nu urcă în locul tău dar îți sporesc confortul, iar dacă mergi însărcinată pe munte ai nevoie de toată susținerea și lejeritatea posibilă. Evită hainele strâmte mai ales pe zona abdomenului, alege materiale care să respire și îmbracă-te în straturi (layering) pentru a putea da jos sau adăuga după nevoi.

Citește și Însărcinată pe munte – eu cu ce mă îmbrac?

Nu uita de micile detalii

Șosete bune care să absoarbă transpirația și să țină piciorul (eventual de compresie dacă ai probleme cu picioarele umflate și circulația), ceva de pus pe cap pentru că insolația este ultimul lucru pe care îl vrei în sarcină, cremă cu protecție solară pentru a nu-ți agresa și mai tare pielea și a evita petele pigmentare, ochelari de soare etc.

creasta-nordica-piatra craiului

Bun, acum că ai tot ce-ți trebuie nu uita de cel mai important lucru: bucură-te de tură. Poate că nu va fi ca până acum, dar tot este mai bine decât să stai acasă pe canapea.

Să ne vedem cu bine pe poteci!

Însărcinată pe munte – tips & tricks ca să-ți faci turele mai ușoare și mai sigure was last modified: septembrie 22nd, 2016 by Maria Radu
Maria Radu

Maria Radu

Îndrăgostită iremediabil de munţi şi bătut potecile, am strâns o mie de poveşti şi sfaturi despre viaţa în bocanci. Scriu despre călătorii în ţară sau pe meleaguri străine cu rucsacul în spate, turism de aventură, ture lungi cu bicicleta şi o sumedenie de alte activităţi care s-au terminat cu vânătăi, zâmbet cât toată faţa şi amintiri pentru o viaţă

5 Comments

  1. Costin
    04/02/2016 at 10:39 pm — Răspunde

    Felicitări și să fiți sănătoși!

    Un tătic care privește muntele prin ochii unui copil 🙂

    http://muntele-prin-ochii-unui-copil.blogspot.ro/2013/08/top-10-trasee-montane-prin-ochii-unui.html?m=1

    • Maria Radu
      04/02/2016 at 11:44 pm — Răspunde

      Ce curajoasă e fetița! Mulțumesc frumos, spor și vouă la ture, o să vă citesc cu drag 🙂

  2. 09/02/2016 at 8:32 am — Răspunde

    Salutare,

    Si sotia mea a mers mult pe munte in timpul sarcinii. Cireasa de pe tort a fost in Tatra Poloneza cind am mers pe un lung traseu cu lanturi.

    Ba mai mult, si in ziua in care a nascut trebuia sa mergem pe munte.( uite aici: http://bogdanbalaban.ro/index.php?action=articole_full&id=468 )

    Acum mergem pe munte in minim trei si ne specializam in trasee ce pot si parcurse si cu bebelusi.

    Toate cele bune.

  3. Edith
    07/04/2017 at 1:49 pm — Răspunde

    ce trasee ar fi recomandate pentru femeile insarcinate?

    • Maria Radu
      19/04/2017 at 1:05 pm — Răspunde

      Bună. Poți face orice traseu vrei în funcție de cât de bine te simți și cât de avansată este sarcina. Nu m-aș aventura pe lanțuri sau trasee cu vizibilitate redusă, în rest orice îți face plăcere. Mie mi-a plăcut mult Zănoaga – Scropoasa pentru că mirosea foarte fain a brad și traseul e ușurel.

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *