Evenimenteinspiraţional

#divainbocanci visează la un Oraș Pentru Oameni

Sunt unul dintre corporatiştii închesuiţi ca sardinele în metroul de dimineaţă. Aş vrea să-mi scot cartea din geantă, să mai fur o pagină – două, dar ghinion. Atenţie, se închid uşile! şi rămân captivă, și pe jumătate strivită, în masa de oameni pană la destinaţie. De când a venit primăvara mă doare sufletul să petrec în subteran o oră dus şi alta întors până la serviciu, ca apoi să stau în birou alte nouă ore. Când plec e deja seară. A mai trecut o zi în care nu m- am bucurat de soare decât prin geam. Am totuși speranţa că vor veni zile când Bucureştiul va fi un #oraspentruoameni.

#divainbocanci a avut acum vreo doi ani o tentativă curajoasă de a merge la birou cu bicicleta. Ambele Mării traversau oraşul pe diagonale diferite, dar colectau acelaşi frustrări. Uneori ne întâlneam după job la intersecţia dintre Ştefan cel Mari şi Calea Floreasca unde ne trăgeam sufletul şi ne încurajam reciproc să înfruntăm traficul haotic până în centru la o cafea bine-meritată.

Aventura noastră de a merge cu bicicleta la birou a durat aproape un an. Între timp ni s-au tocit nervii, am devenit fricoase în trafic (sau poate conştiente) şi ne-am săturat de toate glumele nesărate ale participanţilor la trafic și atitudinea ostilă a pietonilor de pe trotuare. Fiecare avea senzaţia că noi pe bicicletuţe îi încălcam spaţiul personal “adus de acasă”. Fiecare se credea îndreptăţit să ocupe singur carosabilul sau trotuarul şi probabil se aşteptau ca noi să sărim cu biţa din copac în copac.

Toată lumea se plânge de şoferii agresivi , traficul infernal şi nerespectarea regulilor de circulaţie, dar din păcate şi pietonii au aceeaşi atitudine agresiva vis-a-vis de biciclişti. Ne simţim orfani. Locul nostru nu e nicăieri.

Dacă în Bucureşti ar exista mai multe piste pentru biciclete s-ar împăca şi capra şi varza. N-aş mai ajunge la birou cu inima în gât că iar mi-am forţat nororcul cu bicicleta în trafic. N-aş mai speria bunicii cu nepoţi, n-aş mai răguşi atenţionând pietonii cu căşti pe ce parte vin, nu m-ar mai impinge nimeni într-un tomberon că nu încape de ghidonul meu pe trotuar. Poate n-aş mai mânca pe pâine atâtea gaze de eşapament.

#divainbocanci susţine iniţiativa OPTAR pentru organizarea marşului biciciliştilor! Ediţia cu numărul şase va avea lor Sâmbătă, 25 Aprilie, de la ora 14.30 (locul de întâlnire este Parcul Herăstrău, intrarea Charles de Gaulle).

Motivele sunt aceleași ca de la primul protest:

  • neaplicarea măsurilor de siguranță rutieră,
  • încurajarea transportului motorizat în timp ce oraşul este cea mai poluată capitală europeană,
  • lipsa unei viziuni a administrației oraşului pentru creşterea calității vieții,
  • menținerea în funcții a persoanelor vinovate de pagubele de milioane de euro provocate de recepția ilegală a pistelor pentru biciclete,
  • neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.

Asociația OPTAR a solicitat Primariei Capitalei să informeze cetățenii despre traseul marşului și motivele de protest. Pentru a asigura libera circulație a oamenilor, organizatorii au propus un set de măsuri pentru ca transportul public şi cel pietonal să nu fie afectat. Bucureştenii care conștientizează gravitatea poluării din București sunt rugați să renunțe sâmbătă la transportul motorizat individual și să aleagă transportul public, bicicleta sau mersul pe jos.

Traficul rutier este principalul generator de poluare în București. Un document oficial al Primăriei[1], demonstrează faptul că pe 21 septembrie 2013, ziua în care a avut loc al treilea marș Oraș pentru Oameni, concentrația medie a dioxidului de azot în zona Piața Victoriei a început să crească odată cu redeschiderea traficului motorizat, după trecerea coloanei de bicicliști. Este o dovadă a faptului, că în ultimii 3 ani, marșurile bicicliștilor au asigurat scăderea poluării 2 zile pe an.

noxe

[1] Memoriu tehnic – Proiect privind implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a Municipiului Bucureşti

Traseul marșului: 15:30 – Bdul Maresal Constantin Prezan – Sos Pavel Dimitrievici Kiseleff – Pta Victoriei – Sos Nicolae Titulescu – Pasajul Basarab – Sos Grozavesti – Intoarcere la Intrarea Grozavesti – Sos Grozavesti – Pasajul Basarab (regrupare 20 de minute) – Sos Nicolae Titulescu – Pta Victoriei – Calea Victoriei – Piata Revolutiei (regrupare 20 de minute) – Calea Victoriei – Bdul Regina Elisabeta – Bdul Schitu Magureanu – Pod Izvor – Splaiul Independentei pana la str Halelor – str Bibescu Voda – Pod Serban Voda – Bdul Dimitrie Cantemir – Parcul Tineretului (18.30).

Ne vedem la marş!

Foto - Cristian Vasile

Foto – Cristian Vasile

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) este o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni, indiferent cum aleg să se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul.

Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti (CBB) militează pentru dezvoltarea unor politici şi a unei infrastructuri care să încurajeze mobilitatea urbană prin aplicarea normelor europene în domeniu în scopul îmbunătăţirii calităţii vieţii.

Filiala Bucureşti a Ordinului Arhitecților din România este organizaţia profesională care reprezintă, promovează şi protejează la nivelul Municipiului Bucureşti interesele profesiei de arhitect, având implicit misiunea publică de responsabilizare a locuitorilor capitalei faţă de calitatea mediului construit.

Mary

Mary

Inginer IT full time şi aventurier hiperactiv sub deviza #niciunweekendacasa, sunt implicată în zona de outodoor din 2012 pe partea de implementare şi consultanța evenimente sportive, turism activ şi responsabil. Ador solo traveling! Sunt un mare fan maratoane montane sau ture lungi şi caut mereu să-mi îmbunătățesc cunoştințele de tehnică şi siguranță montană.

No Comment

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.