AlergareCauză socialaEvenimente

10 km într-o lună – planul #diveiinbocanci pentru Wings for Life World Run

Wings for Life World Run mi-a lansat provocarea de a intra într-un program de antrenament care să mă ajute să alerg 10 km (sau poate mai mult) la cursa din 3 Mai. Ultimul meu record a fost o tură de parc IOR (3 km) fără oprire și aproape cu plânset pe alocuri. N-aș fi divă în bocanci dacă n-aș împărtăși cu tine agonia și extazul poveștii.

„Trebuie doar să pui un picior în fața celuilalt. E atât de simplu. Este! dacă pulsul nu mi-ar lua-o razna și inima nu mi-ar fi în gât și uite, durerea din șold urcă ușor în sus. O fi splina sau nu, splina nu e în partea aia așa că sigur e ficatul deși am citit undeva că el nu doare. Și am mai auzit că dacă nu aterizezi corect îți poate afecta coloana, îți distrugi genunchii și poate mă împiedic și-mi zboară dințișorii ca floricelele când faci popcorn.” gândeam în timp ce încercam să termin prima tură de alergare în jurul parcului IOR roșie ca o pătlăgică și confuză asupra motivului pentru care îmi fac asta.

Eram convinsă că alergarea nu este pentru mine și că zecile de postere motivaționale, playlist-urile inspirate sau poveștile lui Mary nu mă vor duce mai aproape de a nu mai privi activitatea ca pe o pedeapsă greu de îndurat. Îmi lipsea motivația și era la fel de greu de găsit ca o pereche de șosete curate pe fundul rucsacului după o săptămână de bătut potecile.

O vorbă din bătrâni spune că atunci când elevul este pregătit va veni și maestrul. Bine, elevul mai trebuie să spună și da cu convingere (sau măcar să-și înfrângă pornirea de a o lua la fugă în direcția opusă) și exact așa am făcut și eu când Wings for Life World Run mi-a lansat provocarea de a intra într-un program de antrenament care să mă ajute să alerg 10 km (sau poate mai mult) la cursa din 3 Mai.

Provocarea are toate ingredientele pentru a fi o rețetă de succes pentru subsemnata care, paradoxal, fuge de alergare. Nu sunt încă în punctul în care îți pot da sfaturi despre alergare, deși îți voi împărtăși orice truc aflu, dar îți voi spune de ce ar trebui să alergi alături de mine la Wings for Life World Run și cât de mult ai de câștigat din asta.

Motivația

Dacă până acum toate încercările mele eșuate de a mă apuca de alergat aveau un motiv cât se poate de egoist, modelarea corporală, acum maxima mea este „Pentru că pot!”. Wings for Life World Run este o cursă caritabilă în care toate încasările sunt direcționate către cercetarea afecțiunilor măduvei spinării, practic voi alerga pentru cei care nu pot.

Ca și mine, nu ești condiționat de un număr de kilometri (deși ești încurajat să-ți alegi un target), trebuie doar să te înscrii și să te prezinți la Start. Știind că ceea ce tu poți face fără un efort prea mare este un deziderat pentru multe persoane care suferă de afecțiuni ale măduvei spinării și că împreună le putem ajuta, fac tot procesul de a pune un picior în fața celuilalt mult mai ușor.

Atât de multe de învățat

Îți spuneam mai sus că am intrat într-un program de antrenament ca să pot ajunge și, sper eu, depăși 10 km în timpul cursei. Cel care îmi ghidează pașii este Mihai Alin Baractaru, un atlet complet care deține recordul național la Ironman (9,30h), și de la care doar după prima ședință am aflat răspunsuri la toate întrebările pe care le aveam despre alergare. Că este un antrenor foarte bun, extrem de simpatic și atent a fost bonus.

Orice activitate nouă deschide o portiță către o sumedenie de lucruri noi de învățat, iar eu sunt ca peștele în apă. Dincolo de entuziasmul începătorului este ușor să-ți dai seama cât de natural se leagă informațiile între ele și cum informații specifice despre tehnica de alergare te pot ajuta și în alte discipline de la respirație până la cum pășești. Așa am aflat de la Mihai cum că am respirat și am mers greșit toată viața. Interesant, nu?

Fie că alergi alături de mine pe 3 Mai sau doar vrei să începi să alergi, dă-ți șansa de a învăța cât mai multe. Resurse sunt foarte multe și ca o primă recomandare îți sugerez Runnersworld.

Provocarea

Să alerg cel puțin 10 km după doar o lună de antrenament în condițiile în care ultimul meu record a fost o tură de IOR (3 km) fără oprire și aproape cu plânset pe alocuri. „Este posibil?” l-am întrebat cu vocea tremurândă pe Mihai și răspunsul a fost da. Ok! Nu-l contrazic.

Odată ce ți-ai setat un target urmează partea grea. Și nu, nu este alergarea ci urmărirea unui plan. Alergatul, ca și alte activități sportive, nu te întreabă dacă ai timp, dacă vrei și nici nu se pliază natural pe programul tău. Trebuie să-ți faci timp, să-l faci o prioritate și să fii acolo. Bineînțeles, în stilul caracteristic de divă în bocanci, provocarea Wings for Life World Run  nu a picat într-o perioadă în care mă întrebam nostalgic oare ce să fac cu viața mea. M-a prins pe drumuri între mai multe proiecte, în timpul unui antrenament dur de Limitless combinat cu mers la încă o sală, program de job full time și în proces de renovare a casei. Toate justificau cearcănele și varul de pe pantaloni, dar nu erau un motiv suficient să nu fiu la ora și locul stabilite pentru primul antrenament.

Provocarea Wings for Life World Run mi-a pus lucrurile într-o cu totul altă perspectivă și mi-a reorganizat prioritățile. M-a forțat să mă organizez și să nu-mi caut scuze nici măcar când m-am întors ca o divă de la alergat în pantaloni trei sferturi, adidași și cu poșeta elegantă purtată cu dezinvoltură pe mână.

Factorul uman

Oricât de clișeic ar părea (da, îmi plac posterele motivaționale) cred că orice numărătoare începe de la unu și că împreună putem avea un impact semnificativ. În primul rând pentru câteva ore cât durează cursa împarți aceleași emoții și aceeași cauză cu alergători din întreaga lume. Startul se ia în același timp indiferent de locul în care te afli și chiar dacă nu ești la una dintre zonele oficiale de start tot poți participa la un Selfie Run prin intermediul aplicației Wings for Life World Run. Pe parcurs poți cunoaște oameni minunați, parteneri de Start și Finish, antrenori sau oamenii pe lângă care alergi în parc sau pe cei pentru care alergi.

Și cum a fost primul antrenament?

 Surprinzător nu a fost deloc dureros. Am început cu o încălzire urmată de câteva exerciții din școala alergării și o tură de trei km în care, contrar așteptărilor mele, nu mi-am dat duhul și nu am plecat plângând acasă. O mare diferență au făcut explicațiile lui Mihai despre cum ar trebui să respir și cum ar trebui să pășesc. Mă lupt cu o rinită alergică la orice și o deviație de sept de când mă știu dublată de încăpățânarea de a respira doar pe nas. Odată ce am început să respir pe gură, să nu-mi mai țin umerii încordați, sursă continuă de dureri, și să nu mai duc picioarele în exterior când alerg totul a devenit mult mai ușor.

antrenament wings for life

Înscrie-te și tu și sper să ne vedem la Start. Între timp te voi ține la curent cu antrenamentele mele și îți voi împărtăși orice truc și sfat aflu.

Pentru mai multe detalii și înscriere vezi site-ul oficial Wings for Life World Run.

Wings for Life World Run este o șansă de a empatiza și a-ți da seama cât de norocos ești, de a-ți reevalua prioritățile, de a ajuta și de a face parte dintr-un eveniment global. Ne vedem la Start!

Maria Radu

Maria Radu

Specialist Marketing și Comunicare de profesie, activez în zona de outdoor din 2011. Dragostea pentru munte și drumeții în natură a venit ca o extensie naturală la pasiunea mea pentru călătorii. În ultimul timp sunt mamă de mini aventurier cu care împart potecile și cortul. Îmi plac traseele tehnice, stânca și provocările, dar odată cu noul statut de mamă învăț să mă bucur de potecile mai domoale și liniștea pădurii.

2 Comments

  1. Ruxandra Salagean
    13/05/2015 at 8:58 am — Răspunde

    Buna Maria!
    Foarte frumos si de admirat performanta de 10 km! Felicitari!
    Am inceput si eu sa alerg, dimineata la 6, ma ridic din pat, ma imbrac si ies direct la alergat:)). Mai eficient decat orice cafea:)
    As vrea sa am un plan, ceva sa ma motiveze si sa ma ajute sa progresez. Am incercat ceva aplicatii pe telefon, dar mai mult m-au enervat si incurcat.
    Ai putea sa ne povestesti despre programul pe care l-ai urmat?

    • Maria Radu
      13/05/2015 at 10:21 am — Răspunde

      Bună Ruxandra,

      Felicitări, să alergi dimineața chiar e o performanță. Planul meu făcut de Mihai a fost specific pentru scopul propus și nivelul meu, așa că nu este relevant pentru toată lumea și din respect pentru munca lui nu-l pot face public. Dar îți pot spune că a fost o alternare de antrenament pe intervale (ture mai scurte dar rapide) cu ture de anduranță (mai lungi dar cu o viteză redusă). Am alergat cam de 3-4 ori pe săptămână. Din ce alte programe am mai încercat și mi-au plăcut pot să-ți recomand cele de pe runnersworld.com: http://www.runnersworld.com/training-plans

      Dacă vrei ceva să te motiveze, alege o distanță pe care vrei să o parcurgi în x timp și antrenează-te pentru ea cu unul dintre planurile de mai sus. Poate chiar te poți înscrie la un concurs dacă asta este ce-ți dorești. Dacă scopul tău este doar să te simți bine poți alege ca target să alergi zona x (de exemplu 3 ture de parc).

      Sper că te-am lămurit și dacă mai ai alte întrebări, te rog să-mi spui. Până atunci spor la alergat!

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.