AustriaAventură și călătorii

Ski pe Ghețarul Stubai, Austria

Vacanța la ski pe ghețarul Stubai a fost pentru mine, un novice într-ale sporturilor de iarnă, o adevărată încântare. Nu că m-aș fi așteptat la mai puțin, este a doua oară când iau contact cu pârtiile impecabil amenajate din Austria și a treia când țărișoara aceasta mă desfată cu peisaje incredibile.

Ski pe un ghețar, iată ceva ce nici nu știam că am pe lista de dorințe care în dreptul sporturilor de iarnă are doar două liniuțe timide: să cobor panta fără să cad și să mă bucur de iarnă fără să mă plâng de frig. Vacanța la ski în Stubai m-a ajutat să le bifez pe amândouă.

Dacă plănuiești o vacanță la ski în zona Stubai, Neustift și nu știi unde să-ți duci skiurile sau placa, lasă-mă să-ți ofer toate informațiile necesare. Nu te oftica dacă ai dat peste acest articol abia la final de iarnă, zăpada în zonă este skiabilă până în mai.

Pârtie ski Stubai

Zona – de ce ski în Stubai, Neustift

Neustift este cea mai vizitată stațiune montană din zonă și asta se datorează în mare parte proximității de ghețarul Stubai, cea mai mare zonă glaciară skiabilă a Austriei. Cei 110km de pârtii ai ghețarului împreună cu celelalte două zone skiabile din imediata apropiere, Schlick 2000 ( Fulpmes la aprox 3,5 km) și Elfer, fac din Neustift un rai al iubitorilor de sporturi pe zăpadă.

În plus stațiunea este exact așa cum ți-ai imagina o așezare tipic austriacă, un centru cochet, cu case decorate în stil tradițional, înconjurate de pațiști și munți înalți. Alpii Stubai au aici cel mai înalt punct în vârful Zuckerhütl – 3505m.

Neustift

Dar înainte de a-ți povesti despre cât de faine-s pârtiile și cum este ghețarul, hai să trecem prin chestiile organizatorice. Partea frumoasă să o savurăm mai la final, ca pe un apfelstrudel cu dublă porție de sos de vanilie.

Ghețarul Stubai – cum ajungi

Pentru o vacanță de ski la Stubai ai nevoie de un pic de organizare în ceea ce privește traseul. Cu mașina este simplu, pui pe Google Maps destinația și după o zi de condus și un innoptat în frumoasa Budapesta (recomandarea mea), a doua zi pe la amiază ești deja în Neustift.

Oricât de minunat ar fi peisajul prin Austria și de bun gulașul în Budapesta, eu am zis pass condusului și am ales varianta cu avionul. Dacă și tu vrei să alegi varianta zborului, trebuie să ai câteva lucruri în vedere:

• transportul echipamentului sportiv costă extra așa că verifică bine pe site-ul companiei aeriene care va fi acest cost și dacă nu cumva este mai rentabil să închiriezi echipament din stațiune
  • cel mai apropiat aeroport este cel din Innsbruck, dar nu există zboruri directe ci doar variante cu escală, iar prețurile sunt ceva mai ridicate
  • o altă variantă este aeroportul din Munchen (zboruri ceva mai ieftine, directe sau cu escală)

Aeroport Munchen – Innsbruck

Din aeroportul Munchen ai două variante:

• SBahn, metrou, (aprox 8 euro, 30 minute) până la gara centrală Munich Hauptbahnhof de unde poți lua autocarul Flixbus până în Innsbruck (aprox 8-15 euro, 2,5 ore)
  • direct Flixbus aeroport – Innsbruck (aprox 15-20 euro, 3 ore).

A fost prima dată când am călătorit cu Flixbus și mă declar mulțumită. Autocarele sunt curate, confortabile, ajung la timp și dacă stai la etaj ai parte de o super priveliște. Stațiile sunt foarte convenabil plasate lângă gară sau stații de autobuz, iar biletele pot fi cumpărate online și chiar modificate (ora, ziua) cu 15 minute înainte de plecare în schimbul unei taxe de anulare. Nu mă întreba de unde știu asta :).

Dacă tot ești în Munchen și ai ceva timp de explorat te-ar putea interesa Munchen – ghid de vizitare

Iar pentru Innsbruck sunt sigură că ți-ar plăcea să urci în doar 30 minute la peste două mii de metri pe Nordkette, muntele din centrul orășelului.

Innsbruck – Neustift

Flixbus te lasă la aproximativ trei minute de gara din Innsbruck de unde trebuie să iei Stubai line, autobuzul 590 care duce direct în Neustift. Prețul unui bilet este aproximativ 7 euro, dar cursa poate fi gratuită cu un skipass activ sau un guest card oferit de pensiunea la care stai (am avut această opțiune la întoarcere).

Cazare și mancare

Austria nu este nici pe departe o destinație low-cost, dar consider că prețurile sunt corecte, iar serviciile oferite nu m-au dezamăgit niciodată. Personal, cea mai variantă o consider a fi pensiunile familiale care oferă demipensiune.

Închirierea unui apartament cu bucătărie poate fi o variantă ceva mai ieftină și poate mai bună dacă călătorești cu copii mofturoși la mâncare, dar după o zi de dat pe pârtii, ultimul lucru pe care mi-l doresc este să gătesc. Câteva apartamente cu review-uri foarte bune sunt:

Un alt aspect de luat în considerare este dacă unitatea de cazare are saună sau nu. Este o chestiune de preferințe, dar eu una tare m-am bucurat să-mi încălzesc oscioarele și să-mi relaxez mușchii în saună după o zi de skiat. În Neustift există un centru cu piscină și saune, dar după o zi lungă nu prea mai ai chef să te vânturi pe autobuz.

Majoritatea unităților de cazare oferă în preț și ski pass-ul precum și alte beneficii pe care le ai cu guest card-ul: reduceri la închirieri echipament, la service skiuri, intrări gratuite la muzee etc.

Eu am stat în Milders, la 1km de centrul Neustift-ului, la Hotel Christoph, o pensiune familială. Soțul meu a mai stat aici acum șapte ani și a vrut musai să revină motivând că au cea mai bună mâncare pe care a gustat-o el în Austria. Terasele cu vedere la ghețar, stația de autobuz fix în fața pensiunii, mâncarea variată și sauna inclusă m-au convins și pe mine. După șase zile petrecute acolo o pot recomanda fără niciun fel de rezerve.

Acum partea delicioasă. A treia e cu noroc! După primele două vacanțe în Austria am concluzionat că mâncarea nu este punctul lor forte și am luat-o ca atare. Dar se pare că de data aceasta soțul a avut dreptate. Pentru prima dată am mâncat supe în Austria care nu păreau a fi de la plic, iar pentru felul principal aveai și opțiuni vegetariene sau pește.

Pe ghețar există câteva restaurante unde poți servi masa. Noi am mâncat la cel de la stația Gamsgarten unde ștrudelul cu mere și sos de vanilie a fost absolut delicios, iar cartofii prăjiți cu ketchup au fost alegerea mea zilnică. Prețurile sunt ca pe pârtie, ceva mai ridicate, dar mâncarea este bună și porțiile generoase.

Alte restaurante: la capătul liniei telecabinei Eisgrat este Schaufelspitz, restaurant premiat, ceva mai fancy, iar imediat lângă restaurantul Eisgrat. Doar băuturi și un covrig bavarez se găsesc la apre ski în jurul celor mai mari stații de telecabină, dar eu am preferat terasa cu șezlonguri de la Gamsgarten.

Orientativ: 5.50euro porția de cartofi prăjiți, aprox 7 euro ștrudel cu mere sau alt desert, 10-12 euro pizza, 15-18euro snitzel și alte preparate din carne.

În general pensiunile care oferă și masă au o zi pe săptămână liberă (de obicei miercurea) când va trebui să iei cina în altă parte. Pentru aceste seri sau dacă vrei să mănânci bine într-un decor tipic austriac, recoamndarea mea este Schallerhof. Ajungi aici cu atobuzul Stubai line, în drum spre ghețar, la stația Schaller.

Pensiunea și restaurantul păstrează aspectul de cabană alpină tradițională, iar mâncarea specific tiroleză este absolut delicioasă. Prețurile sunt specifice zonei, 12-20 euro felul de mâncare, 4euro berea, 6-8 euro desertul. Dintre cele încercate de noi, snițelul din curcan în crustă cu semințe, tocana de vânat și ciolanul de porc cu varză murată au fost hit.

Ski Stubai – pârtii, ski pass, echipament

Cum spuneam la începutul articolului, Neustift oferă acces la trei zone skiabile: Ghețarul Stubai, Schlick 2000 la Fulpmes (3,5 km distanță) și Elfer.

Eu am petrecut șase zile în zonă și am skiat doar pe ghețarul Stubai, astfel că în acest articol mă voi concentra pe acest domeniu skiabil.

Mai multe informații despre Schlick200 poți găsi pe site-ul dedicat, la fel și pentru Elfer.

Ghețarul Stubai se laudă cu 34 de piste dintre care o treime sunt pentru începători (albastre). Conexiunea între piste este foarte bine făcută cu telegondole, telecabine, teleskiuri și ski lifturi. Noi am fost un grup destul de divers ca și abilități și preferințe: două persoane care preferă pârtiile de începători, o persoană cu placă și restul până la zece bravi temerari ai skiului și degrabă căutători de pârtii roșii și negre.

La final ne-am declarat cu toții mai mult decât satisfăcuți și nu am apucat să ne plictisim de pârtii. Chiar și pentru mine, un novice în ale skiatului, am avut foarte multe opțiuni de a combina pârtiile astfel încât să nu simt că fac mereu aceeși rută. În plus, aveam opțiuni în ambele părți ale muntelui și astfel puteam skia în funcție de care pârtie era însorită.

Preferata mea și recomandare pentru începători este pârtia 7 pe care se ajunge de la Gamsgarten cu telescaunul (încălzit :)) Rotadlkopf.

Ski pass

Ski pass pentru 6 zile a fost 235euro, dar sunt multiple variante de la pass-uri ale căror prețuri variază în funcție de ora de la care este valabil și numărul de zile. Lista completă de prețuri o poți vedea aici.

De ținut minte că prețul ski pass-ului este redus cu acea carte de oaspeți sau Tirol Card oferit de unitatea de cazare. La achiziția ski pass-ului se rețin doi euro garanție pe care îi vei recupera la final când returnezi cardul.

Ski pass-urile pot fi cumpărate online, luate de la unitatea de cazare, din centrul stațiunii Neustift de la centrul vis a vis de benzinărie sau de la stațiile de telecabină Gamsgarten și Eisgrat.

Închiriere echipament

Dacă nu ți-ai cărat echipamentul de acasă, ai doar parte din el sau deloc (așa ca mine) poți sta fără griji pentru că sunt o multitudine de centre de unde poți închiria. Cele mai răspândite sunt Intersport. Aici poți închiria echipament complet (skiuri, clăpari, bețe, cască) sau doar ce ai nevoie. Prețurile vriază în funcție de tipul skiurilor adică unele de novice vor fi mult mai ieftine decât cele pentru avansați.

Ca idee, pe un echipament complet pentru un novice (adică eu) am lăsat în jur de 140 euro pentru 6 zile, pentru aceeași perioadă, doar o pereche de skiuri varianta advanced cu carbon core și alte șmecherii pe care nu le cunosc încă, au costat 180 euro.

Prețurile sunt orientative și reflectă perioada în care a fost publicat acest articol (ianuarie 2020), ele putând suferi modificări pe parcursul anului.

Te-ar puta interesa Ce schiuri îmi aleg dacă sunt începător

Ski în Stubai – kid friendly și alte atracții

Pentru mine a fost prima vacanță fără copil, dar am fost foarte atentă să văd ce oferă pârtiile de pe ghețarul Stubai pentru familiile cu copii. Știam din vacanțele anterioare în Austria că aici se pune accentul pe activități kid friendly, iar Stubai nu face excepție.

După cum spuneam, o treime din pârtii sunt albastre, iar pârtia 7 mi s-a părut ideală pentru famiile cu copii. În plus, este localizată chiar lângă BIG Family Ski-Camp, o zonă dedicată copiilor. Aici există o multitudine de mini pârtii și aranjamente menite să-i încânte pe micii skiori.

Iar când spun mici, mă refer de la foarte mici, parcul fiind împărțit în Miniland, pentru bebeluși și toddleri, și Kinderland, pentru copii mai mari. Tot aici există o grădiniță, kindergarten, un spațiu în care cei mici se pot încălzi, au jucării și cărticele, precum și un restaurant dedicat. Accesul este gratuit cu un ski pass valabil și prezența unui părinte/adult este necesară.

Dacă vrei să iei o mică pauză de la ski, nu trebuie să-ți faci griji că te vei plictisi pe un șezlong cu un Jagatee în față. Deși, plictisi-m-aș așa în fiecare zi! 🙂 Stubai este regatul gheții și asta înseamnă că poți face, sau poți doar admira, cățărări pe un turn din gheață.

Peștera de gheață, Eisgrotte, oferă ocazia de a vizita interiorul ghețarulyui și a afla mai multe despre formarea acestuia. Localizată lângă stația Eisgrat a telecabinei, peștera este organizată sub forma unui muzeu interactiv. Pentru 6.50 euro, mi s-a părut o activitate interesantă atât pentru copii cât și pentru adulți.

Platforma din vârful ghețarului Stubai, denumită și Top of Tyrol, este ultima stație a telecabinei și the spot pentru poza de vacanță. Situată la 3210m, platforma oferă o panoramă 360 cu munții și văile din jur.

Dacă ți-am făcut poftă de Austria, te-ar putea interesa și:

Vacanță la ski în Snow Space Flachau – Wagrain (Austria) – informații utile

Îți spun un secret, Austria este minunată și pe timp de vară=> Austria pe timp de vară: o vacanță activă pentru toată familia (1) – informații utile

Maria Radu

Specialist Marketing și Comunicare de profesie, activez în zona de outdoor din 2011. Dragostea pentru munte și drumeții în natură a venit ca o extensie naturală la pasiunea mea pentru călătorii. În ultimul timp sunt mamă de mini aventurier cu care împart potecile și cortul. Îmi plac traseele tehnice, stânca și provocările, dar odată cu noul statut de mamă învăț să mă bucur de potecile mai domoale și liniștea pădurii.